Rómská Komunita nevolat
I když se denně pohybuji v oboru realit, proběhla za poslední tři roky obrovská změna na realitním trhu a přitom jsem si jí vůbec nevšiml. Jenže včera jsem na ni přímo narazil.
Už když jsem začínal v realitách, měly realitní kanceláře monitoring soukromé inzerce. Prostě si zaplatí službu, která makléře informuje o nových soukromých inzerátech v oblasti nemovitostí. Makléř pak volá inzerentovi a snaží se nabídnout své služby. Problém je v tom, že stejný inzerát dostanou v jeden okamžik všichni makléři. Majitel pak nestíhá zvedat telefon a odmítat nebo plánovat schůzky s makléři.
Rok 2011
V roce 2011, kdy jsem naposled obvolával monitoring soukromé inzerce bylo tak u 1/3 inzerátu na konci napsáno: RK nevolat. Jelikož většina makléřů není Rómská Komunita, tak i na takovéto inzeráty makléři volali. Co si tak pamatuji, i na takto označené inzeráty se dala domluvit schůzka. Schválně jsem si otevřel starý monitoring z června 2011, kdy jsem končil s obvoláváním. Vypadal takto.
Rok 2015
Jenže mám opravdu hodně aktuální poptávku na byt 2+1 v Prostějově a cihlovou 3+1 v Olomouci. Tak jsem si řekl, že zkusím zavolat na pár soukromých inzerátů, které odpovídají mojí poptávce. Pustil jsem monitoring a nastavil filtr na byt 2+1 Prostějov. Po přečtení pár vtipných inzerátů jsem se prvně usmíval. Smích mě přešel po tom, co jsem na několik inzerátů zavolal. Slušní spoluobčané mi po představení se a zjištění, že jsem makléř jen pokládali telefon. Ti ostatní mi buď začali nadávat, nebo mi řekli že byt je prodán. Výsledek několikahodinového snažení byl nula. Žádná schůzka s majitelem. Tak to jsem opravdu nečekal. Vidím, že realitní trh se za poslední tři roky opravdu výrazně změnil.
Odhaduji, že 3/4 inzerátů má připsáno RK NEVOLAT!!! nebo ještě lepší a konkrétnější texty. Někteří dokonce začínají inzerci upozorněním, že inzerát není určen pro realitní agenty. Snad proto, že RK nevolat se dá vysvětlit i jako Rómská Komunita nevolat, objevují se i takovéto texty: „Jen vazni zajemci, realitky a agenti prosim nevolat.„, nebo: „Pozn.: Inzerát není určen pro realitní agenty, jestliže se budou chtít kontaktovat i přes toto upozornění, nebude s nimi jednáno!
Aktuální monitoring inzerce vypadá takto:
Takže otázka je:
Proč majitelé nemovitostí jsou tak vysazení na realitní kanceláře a odmítají s nimi spolupracovat?
Napadá mě několik odpovědí. Ale je to tak doopravdy?
1) je to dostupnost informací na internetu?
Je jasné, že obecně nastupuje trend informačních produktů a návodů. Určitě se najdou lidé, kteří si nastudují prodej a třeba i zaplatí za nějaké hodnotné informace. Ale podle Google AdWords je statistika vyhledávání spojení „jak prodat byt“ 140x za měsíc a „jak prodat nemovitost“ 50x za měsíc. To se mi zdá dost málo, na to, aby všichni majitelé nemovitostí měli dostatek informací o tom, jak prodat nemovitost. Také jsem v minulém článku napsal, co Google nenajde. Kdo jej četl ví, jak probíhá bezpečný prodej nemovitosti a že to stojí peníze.
Je český národ stále větší národ kutilů a spořílků, kteří si zvládnou jak opravit auto, tak přeinstalovat operační systém v telefonu a ještě k tomu postavit dům? Myslím si že ne, všude okolo slyším, „já nemám čas“ a podobně. Tak si myslím, že to s tím kutilstvím nebude tak horké.
2) je to snaha ušetřit za služby?
Opravdu je 5% z ceny nemovitosti tak moc peněz za bezpečný a profesionální prodej nemovitosti s plným servisem, který dnes většina realitních kanceláří nabízí? Realitní makléř se o Vás bude starat minimálně dva měsíce, než dokončí kompletně celý proces prodeje a to jen v případě, že najde kupce za týden a kupec bude mít hotovost. Většinou to bude tak 4 měsíce a víc. Navíc realitní kanceláře Vám účtují až po úspěšném ukončení prodeje. Tedy až jejich činností dostane prodávající peníze za nemovitost. Investují svůj čas a finance a teprve potom je získávají zpět. Myslím, že je to pro klienta dobrý obchodní model.
Jsou Češi tolik masírováni reklamami na AKCE a SLEVY, že chtějí AKCE na služby realitních kanceláří? Myslím, že to tak horké není. Stále slyšíme, jak ekonomika roste a jsou nízké úrokové sazby hypoték. Jestli se prodávající pouštějí do neznáma a riskují své majetky, protože nedostali slevu na služby realitní kanceláře, se mi zdá šílené.
Myslí si prodávající, že realitní kanceláře berou peníze za nic nedělání? Kdo si zkusil spočítat, jaké bude mít náklady s prodejem nemovitosti, pokud si všechny potřebné služby zajistí sám subdodávkou, tak se určitě dopočítal na částku v řádech desetitisíců. Pokud by na to využil služeb realitní kanceláře, tak bude mít služby naservírované na stříbrném podnose a pravděpodobně vyšší kvality, protože realitní kancelář je má za dobu fungování vyladěné.
3) je to špatnou pověstí realitních kanceláří?
Je pověst realitních kanceláří opravdu tak špatná, že s nimi nikdo nechce spolupracovat? Přitom třeba v Rakousku je realitní makléř vnímán jako prestižní zaměstnání. U nás se 80% makléřů bojí veřejně vystoupit a říct, jsem realitní makléř. Přitom z vlastní zkušenosti vím, že práce je to velmi náročná na čas a energii. Neustále musíte studovat, cestovat a pracovat s lidmi. To je někdy hodně náročné.
Dělají si makléři špatnou pověst sami svým chováním? Nebo je to jen mediální bublina? Osobně si myslím, že realitní makléři jsou na tom podobně, jako finanční poradci. Pavel Fara udělal anketu, kde se ptal, jaké zkušenosti mají lidé s finančními poradci. Z komentářů ankety se mi zdá, že špatná pověst finančních poradců je způsobená snahou prodat produkt. Prodat musí díky tlaku z vedení společností a nutnosti vydělat si, aby vůbec poradce přežil. Takže poradci volají lidem a snaží se s nimi sejít. To lidem vadí. Zajímavé je, že vyloženě nespokojených komentářů na špatné služby tolik není. U realitních makléřů je to podobné. Vedení společností tlačí na makléře, aby nabírali nemovitosti do nabídky. Když je neseženou, nemají co prodávat. Když nic neprodají, tak si nic nevydělají a umřou hlady. To je taky jeden z důvodů, proč se většina realitních makléřů neuživí a odejdou z oboru. Proto makléři obvolávají soukromou inzerci a hážou letáčky do schránek. Lidi to otravuje a jsou pak naštvaní na realitní kanceláře. Je to důvod pro špatnou pověst realitních kanceláří, když většina klientů realitních kanceláří bývá spokojená?
Nebo je špatné jméno způsobeno mediálním rozmazáváním chyb některých právníků nebo kanceláří, kteří v minulosti okradli své klienty při prodejích nemovitostí? Domnívám se, že to jsou statisticky zanedbatelné problémy, o kterých by jsme se bez mediální propagace nikdy nedoslechli. Mnohem více problémů nastává při samoprodejích. Jenže ty se do médií nedostanou a nemluví se o nich. Přitom je to docela častý jev. Jenže málokterý poškozený má čtený blog, nebo jinou formu medializace. Takže si postěžuje kamarádům u piva a tím to končí.
Jak to vidím já
V dohledné době dojde k další změně realitního trhu a tím úhlu pohledu na realitní kanceláře.
- prvně za to bude moci realitní zákon. Ten se již chystá a hotov by měl být v roce 2017. Pokud Vás zajímají bližší informace, můžete se podívat na prezentaci příprav realitního zákona Ing. Zdeňky Niklasové z Ministerstva pro místní rozvoj. Je to prezentace přednesená na realitním kongresu 2014. Zda bude zákon přínosem, nebo ne se teprve ukáže. Jasné ale je, že to bude změna pravidel. Už teď se hovoří o nárocích na kanceláře, které budou záměrně upraveny pro velké společnosti.
- a také dojde k úbytku realitních kanceláří a makléřů. Je podle mě dlouhodobě neudržitelný stav, kdy v ČR připadá jeden realitní makléř na 688 spoluobčanů. Je to nejhorší poměr v celé Evropě. Zůstanou jen již zavedení makléři, kteří budou těžit z referencí a lidé jim budou sami dávat nemovitosti k prodeji. Tím se trh sám pročistí a práce realitního makléře bude vážená a uznávaná.
Co si o tom myslíte vy?
Napište prosím do komentářů, proč si myslíte, že lidé si chtějí prodávat nemovitost sami, bez spolupráce s realitní kanceláří. Každý komentář uvítám a nechám si rozšířit své obzory.
Podle mého názoru je to 1), 2) i 3). Od každého kousek. Realitních kanceláří jsou spousty. A jistě jsou lepší i horší. Já jsem zkoušel prodat pozemek přes 2 realitky. Jedna OK, druhá už od pohledu katastrofa. Nakonec jsem si kupce našel sám a prodal ho bez realitky.
Nedávno můj kamarád prodával dům. A jeho vyprávění o zkušenostech s realitním makléřem je dost hororové.
Jistě takové nejsou všechny, ale: jeden špatný pošpiní pověst deseti slušným. Tak to chodí.