Častá situace při prodeji nemovitosti
Stále dokola nastává stejná chyba u prodeje nemovitosti. Jen se řeší v různých obdobách. O co jde? Řeší se…
„blbosti“ a špatně se vyjadřujeme. Místo toho, aby lidé říkali co chtějí, říkají co nechtějí. Pak vznikají nepříjemné situace, které je potřeba řešit.
Příběh z praxe
Při prodeji cihlového bytu k celkové rekonstrukci nechal kupující napsat do kupní smlouvy, že při předání bude vyklizen obývací pokoj. Prodávající souhlasil a před předáním zaplatil vyklízecí firmu, která byt kompletně vyklidila od nábytku a harampádí po staré babičce. Při předání pak kupec prohlásil „Mám výhrady k bytu!“ Všichni jsme ztichli a čekaly co bude. Ozvalo se „V kupní smlouvě je napsáno, že byt se prodává ve stavu jako byl při prohlídce. Při prohlídce byla v bytě mikrovlnka, pračka, lednice. My jsme říkali, že chceme vyklidit obývák a ne celý byt!“ Vysvětlil jsem, že byt jsou stěny, podlaha strop a co je sním pevně spojeno. Movité vybavení není předmětem prodeje bytu. Toto jim nestačilo na místě a volali právníkovi. Ten jim potvrdil, že movité vybavení není předmětem prodeje bytu a že mají smůlu.
Výsledek je ten, že u bytu za 1 a ½ milionu řešíme jetou mikrovlnku, 15 let starou lednici a rachotící pračku. Přitom stačilo říct co chtějí nechat. Vše totiž skončilo v kontejneru. Řeší se blbosti a nikdo nezkoumal, zda byt má funkční odpady, teče teplá voda a pod.
Plyne z toho hned několik poučení.
- Říkejte přímo co chcete a ne co nechcete. Budete mít jednodušší život.
- Řešte věci, které jsou pro Vás důležité. Být rozhořčený z toho, že v bytě není mirkovlnka, místo radosti z nového vlastního bydlení je pro kvalitu života zbytečně ochuzující.
- Pokud chcete něco prodat, vyřešte detaily. Velmi často se řeší drobnosti a podstata uniká. Proto je tak populární a úspěšný homestaging, videoprohlídky a podobné načančání nemovitosti. Nedávno jsem prodával auto a bylo to úplně stejné. Kupci se líbily nová pěkná přední světla, ale číslo karoserie si nezkontroloval. Takže dobře poslouchejte protistranu a zkuste odhadnout, co jí zajímá. Budete mít jednodušší prodej a spokojenější protistranu.
Napište mi, jaká je Vaše zkušenost a co si o tom myslíte.